top of page

Tunteiden vuoristorata


Tunteiden hallinta. Ja ikuisuus kysymys, että miten niitä tunteita voisi hallita.

Eihän niitä tavallaan voi vaan ideana olisi antaa niiden tulla ja mennä.

Tosin sen verran tunteita tulisi hallita tai paremminkin voisi puhua kanavoinnista, että miten esimerkiksi hankalien tunteiden kanssa osaisi olla.


Jotkut ilmentävät hankalia tunteita toimimalla haitallisesti itseään tai muita kohtaan. Esimerkiksi henkilö saattaa olla väkivaltainen tai turruttaa tunteita päihteillä. Väkivalta missään muodossa ei ole koskaan hyväksyttävää ja päihteillä tunteiden hautaaminen ei pidemmän päälle ole kovinkaan toimiva ratkaisu.


Miten sitten toimia?


Tässä jotain vinkki vitosia:



1. Tunnista Tunteesi

Ensimmäinen askel tunteiden hallinnassa on niiden tunnistaminen. Mitä minä tunnen? Vihaa? Vai ehkä kuitenkin surua? Pysähdy hetkeksi ja kysy itseltäsi: Mitä tunnen juuri nyt? On myös hyvä tarkastella hieman syvemmältä, että mikä on se todellinen tunne ensimmäisen tunteen alla? Esimerkiksi olen vihainen-Miksi? Olenko ehkä kuitenkin pettynyt tai surullinen?


2. Hyväksy Tunteesi

Kaikki tunteet ovat osa inhimillistä kokemusta, eikä niitä voi eikä tarvitse tukahduttaa. Hyväksy tunteesi sellaisina kuin ne ovat. Älä tuomitse itseäsi niistä. Tunne on voima, ja sen hyväksyminen auttaa luomaan yhteyden sisimpääsi. Jos tunnetta estää tulemasta, niin se yleensä voimistuu. Muista, tutkimuksien mukaan yksi tunne kestää 90 sekuntia ja sen jälkeen se muuttaa muotoaan.


3. Anna Itsellesi Aikaa

Tunteet tulevat ja menevät kuin aallot. Anna itsellesi lupa tuntea, mutta anna myös itsellesi aikaa prosessoida niitä. Jos koet, että nyt olet hieman väsynyt, niin voisitko vaikka levätä?


4. Harjoittele Mindfulnessia

Mindfulness tai tietoinen läsnäolo on tehokas tapa hallita tunteita. Se auttaa sinua olemaan tietoinen nykyhetkestä ilman arvostelua. Harjoita hengitysharjoituksia, meditaatiota tai muita mindfulness-tekniikoita saadaksesi paremman otteen tunteistasi. Youtubesta löytyy todella paljon hyviä hengitysharjoituksia ja muita tietoisen läsnäolon videoita.


5. Kommunikoi Tunteistasi

Ole avoin ja rehellinen tunteistasi. Kommunikointi voi auttaa sinua ymmärtämään itseäsi paremmin ja saamaan tukea läheisiltäsi. Jakamalla tunteitasi muiden kanssa voit myös rakentaa syvempiä ihmissuhteita. Voit myös tehdä tunnepäiväkirjaa. Kirjoita tai piirrä joka päivältä tunteitasi vihkoon. Näin myös näet, että ne muuttuvat.


6. Opettele sinulle sopivia keinoja tunteiden hallintaan

Kokeile rohkeasti sinulle sopivia tapoja hallita tunteita. Jos on hyvin ahdistava olotila, voisitko lähteä vaikka ulos kävelemään? Tai seisoskelemaan metsään? Auttaisiko muiden ihmisten läsnäolo, jos vaikka menisi kauppaa tai kahvilaan? Rauhoittaako lämmin suihku tai sauna?


7. Hanki Ammattiapua Tarvittaessa

Joskus tunteiden hallinta voi olla vaikeaa, ja silloin ammattiapu voi olla tarpeen. Terapeutin kanssa työskenteleminen voi tarjota sinulle työkaluja ja näkökulmia, jotka auttavat sinua paremmin hallitsemaan tunteitasi.


Tunteiden hallinta on jatkuva prosessi, joka vaatii harjoittelua ja itsetutkiskelua. Se on matka kohti parempaa itsetuntemusta ja emotionaalista tasapainoa. Muista, että tunteet ovat osa ihmisyyttä, ja niiden hallitseminen on askel kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia.

4 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page