top of page

Itsemyötätunto päiväkirja




Nonni aurinko paistaa ja mieli on upea :)!


Vai vai.. täältä saapuu negatiivisuus peikko :D Painaako vielä elämä hieman sittenkin päälle? Lasten harrastukset? Töissä loppukiri? Kesäloma ahdistus- mitä kaikkea pitääkän tehdä?


Ehkä on hyvä pysähtyä itsemyötätunnon äärelle.


Ajattelin itsekin nyt aloittaa tämän kirjoittamisen, koska olen muutoksien edessä. Kirjoitan siitä seuraavassa blogissa paremmin :)


Eli itsemyötätunnon päiväkirjassa pohditaan itsemyötätunto linssien läpi omia olotiloja. Harjoitus auttaa vahvistamaan tietoista läsnäoloa ja luo ystävällisyyttä itseäsi kohtaan.


  1. Kokeile pitää itsemyötätunnon päiväkirjaa joka päivä viikon ajan (tai pidempään, jos haluat).


2. Homma menee niin, että kirjoita hyvällä hetkellä illalla ylös asioita, joissa koit soimaamasi itseäsi tai jostain syystä pahaa oloa.


3. Pohdi sen jälkeen kirjoittaen, että miten voisit asiaa katsoa ystävän silmin. Miten voisit antaa myötätuntoa tälle tapahtumalle?


Esimerkiksi ärähdit lapsellesi päiväkotiin viennin yhteydessä. Harmittiko kun oma maltti meni? Listaa tunteita, joita koit. Ehkä ärsytystä, tilanteen hallitsemattomuutta, voimattomuutta, uupumusta? Listaa myös mitä koit kehossasi? Tuntuuko, että alkoi tulla kuuma? Alkoiko sydän pomppoilla? Alkoiko päätä särkeä?


Olivatko tunteet ja kehon tuntemukset ymmärrettäviä tilanteeseen nähden? Olitko nukkunut huonosti? Oliko nälkä? Sanoitko lapselle jo moneen kertaan, miten toimia? Kerroitko lapselle, että "Pahoittelut, nyt hieman keitti yli vanhemmalla, olin hieman väsynyt ja turhautunut?". On täysin inhimillistä huutaa joskus lapselle, sitten vaan pitää selittää, että mistä oli kysymys.


Ystävällisyys itseä kohtaan


4. Kirjoita itsellesi ystävällisiä, ymmärtäviä ja lohduttavia sanoja. Tuo tietoiseksi, että välität itsestäsi. Käytä rohkaisevaa ja lempeää sävyä. Voit esimerkiksi kirjoittaa: "Ei se mitään. Välillä sitä tulee huudettua lapselle, mutta se ei ole maailmanloppu. Ymmärrän, miten stressaantunut olit ja tilanteen hallinta karkasi käsistä. Seuraavalla kerralla voisit pohtia, voisitko vaikka poistua tilanteesta hengittelemään ja ottamaan aikalisän. Tai jos menee huutamiseksi, niin muistat käydä läpi asian lapsen kanssa. "


Harjoituksen vaikutukset


Kirjoitusharjoitus auttaa kehittämään tietoista läsnäoloa, jaettua inhimillisyyttä ja ystävällisyyttä itseäsi kohtaan. Se auttaa sinua jäsentämään ajatuksiasi ja tunteitasi sekä käsittelemään niitä ymmärtäväisemmällä tavalla. Säännöllinen päiväkirjan pitäminen kehittää itsemyötätuntoasi ja auttaa hyödyntämään sitä arjessasi yhä paremmin.


Ja eikun kirjoittelemaan <3

4 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comentarios


bottom of page